Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení, KVV Ostrava, Projekt POKOS vzdělává a připravuje na obranu státu

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tématem dnešního dílu je POKOS neboli příprava občanů k obraně státu. Do studia přijal pozvání kapitán Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení z Krajského vojenského velitelství Ostrava. Dobrý den, vítejte u nás.

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane kapitáne, vysvětlete pojem POKOS. Co si pod tím lidé můžou nebo mají představit?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: POKOS neboli příprava občanů k obraně státu má charakter vzdělávání a probíhá na základních a středních školách. Jelikož jednotlivé stěžejní témata POKOS jsou obsahem rámcových vzdělávacích programů, z kterých školy čerpají, tvoří své školní vzdělávací programy a následnou látku vyučují ve školách. My jako koordinátor problematiky POKOS v Moravskoslezském kraji, tedy Krajské vojenské velitelství Ostrava, pravidelně pro učitele základních a středních škol realizujeme odborná akreditovaná školení. To je pro nás primární cíl, mít odborně vyškolené pedagogy, kteří budou tu danou látku předávat svým žákům. Abychom celou problematiku udělali atraktivnější, nabízíme školám metodickou pomoc. To znamená, že na školy jezdíme a nabízíme možnost realizace projektových dnů na školách a také pořádáme branně vědomostní soutěže pod názvem Wolfram. A novinkou je, že jezdíme také na letní tábory.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To jsou děti nebo dospívající děti. Co dospělí? Když by se chtěli připojit nebo dozvědět se, jak by se měli připravit k případné obraně státu?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Co se týče dospělých, máme cílenou nebo necílenou přípravu občanů k obraně státu. Je třeba rozlišit, jestli se bavíme o době míru, o stavu ohrožení státu nebo válečném stavu. Za stavu ohrožení státu anebo válečného stavu je již tato povinnost ze zákona. Vztahuje se na všechny občany ČR ve věku 18 až 60 let, tedy na občany, na které se vztahuje branná povinnost. Co se týče doby míru, což máme nyní, mohou se občané připravovat cíleně nebo necíleně. Cíleně to znamená stát se, stejně jako já, dobrovolně vojákem z povolání. Nebo jsou občané, kteří mají svou civilní profesi a chtěli by ji současně kombinovat s vojenskou, což náš systém samozřejmě umožňuje. Mohou se stát příslušníky aktivní zálohy. Občané, kteří pamatují povinnou vojenskou službu nebo kteří by chtěli podstoupit takzvanou náhradní vojenskou službu, mohou absolvovat tzv. dobrovolné vojenské cvičení, které trvá 6 týdnů. Čtvrtá možnost nám umožňuje současná legislativa a je to novinka z minulého roku, tzv. dobrovolné předurčení. Tito občané pouze projdou lékařskou prohlídkou a stanou se vojáky v záloze bez výcviku a my máme přehled o jejím zdravotním stavu a o jejich odbornostech.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když bych se Vás zeptala, jestli je POKOS povinný, stačí to, co jste teď vysvětlil, nebo ještě znova zopakujete některé z těch povinností?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Já jsem víceméně uvedl cílenou přípravu. My máme ještě necílenou přípravu občanů k obraně státu. To znamená, že občané se připravují necíleně. Někdo se chce naučit třeba střílet z pistole, udělá si zbrojní průkaz, nebo se někdo věnuje rádioamatérismu, potápěčství, kynologii, navštěvuje různé kroužky jako je kickbox, judo, to vše se bere jako necílená příprava občanů k obraně státu. Co se týče POKOSU, je povinen v době míru pouze v rámci základního a středoškolského vzdělávání. Pro ostatní občany je na základě dobrovolnosti. Ale ještě jednou opakuji, za stavu ohrožení státu nebo válečném stavu, je již tato povinnost ze zákona.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaký je zájem lidí? Víceméně mít tyto znalosti?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Tyto znalosti samozřejmě evidujeme a máme zájem o vstup do aktivních záloh. Také jsme zaregistrovali zájem o vstup v rámci dobrovolných vojenských cvičení. Ale lidé by měli zájem také o informace právě z toho vojenského prostředí, které souvisí s POKOSEM, kde materiály, které jsou pro školy, si mohou nastudovat také občané a najdou je na stránkách ministerstva obrany v odkaze POKOS.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vraťme se do škol. Jak vypadá den s POKOSEM na školách?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Co se týče našich projektových dnů, přizpůsobujeme je tomu, o jaký typ školy se jedná. Je rozdíl, jestli jdeme na základní školu na první nebo druhý stupeň anebo na střední školu, ale ten základ je stejný. To znamená, že máme pro děti připravenou úvodní prezentaci, kde je seznámíme s úkoly a působností Armády ČR. Rozebereme si krizové situace a krizové stavy. To, že jsme zapojeni do mezinárodních organizací, že jezdíme do zahraničních misí. Dále, jaká je role občana při obraně státu. Máme tady základní pojmy, které vysvětlujeme starším žákům, protože se ptají, co to je mobilizace, jak fungují odvody, co je to branná povinnost. Následně po této úvodní prezentaci máme pro děti připraven malý armádní test, kde si je zkoušíme. Samozřejmě odměnou jsou jim prezentační předměty s vojenskou tématikou. Následně je rozdělíme do několika skupin, kde máme pro ně připravené atraktivní stanoviště, jako je například laserová střelnice, kde si mohou vyzkoušet střelbu z útočné pušky BREN. Dále pro ně máme připravenou chemickou přípravu, kde si děti vyzkouší ty věci, co pamatují někteří jejich rodiče a učitelé. Jak se používá ochranná maska, pláštěnka a další atraktivní stanoviště. Myslím si, že je velmi důležité stanoviště, kde je vojáci seznamují se základy a poskytování první pomoci. Dále si děti mohou vyzkoušet výstroj a vybavení vojáků, jako je těžká přilba, batoh vojáků, vesta a mohou si vyzkoušet také převlek odstřelovače. Pro děti máme také připravené velmi zajímavé stanoviště. To jsou základy přežití, když se ocitnou v krizové situaci. Jak reagovat, jakou mít například nastavenou aplikaci v mobilu a že i polévka jde uvařit v termosce. Předáváme tyto základy přežití. Takže takhle v kostce vypadá projektový den s Armádou ČR na základních a středních školách.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co je pro žáky nejatraktivnější informací? Nebo co si mohou vyzkoušet? Opravdu jste toho vyjmenoval hodně, ale o co je největší zájem mezi dětmi?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Tak zájem nás překvapuje, protože si všichni myslí, že to jsou jenom ty podpůrné části, ty stanoviště. Samozřejmě je to určitě střelecký trenažér, ale žáci se chtějí dozvědět i spoustu informací. Jaké úkoly plní Armáda ČR, jak by to fungovalo za krizových situacích, jak by reagovali, co si sbalit s sebou do evakuační zavazadla apod. Já si myslím, že ten zájem je o veškerou tuto tématiku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaký je zájem ze strany pedagogů? Sám jste řekl, že pro Vás je velmi důležité, aby byli vzděláni i v POKOSE.

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Co se týče pedagogů, my evidujeme zvýšený zájem za poslední dva roky z důvodu bezpečnostní situace v Evropě. Takže co se týče počtu vyškolených pedagogů, ten se blíží celkem počtu 1000 vyškolených učitelů základních a středních škol Moravskoslezského kraje. Je velký zájem o projektové dny, kde evidujeme desítky žádostí ročně a je zájem také o naše branné soutěže. Jenom loni se do naší branné soutěže Wolfram zapojilo 120 základních a středních škol Moravskoslezského kraje.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zmínil jste zájem v souvislosti s válkou na Ukrajině?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Ten se změnil především ze strany pedagogů, protože nám učitelé podávají zpětné vazby. Žáci se jich ptají na základní pojmy, co to je branná povinnost, co to je mobilizace, jak fungují odvody a někteří učitelé jim neuměli odpovědět. Proto využívají možnosti, že podstoupí naše školení a dozví se veškeré informace u nás na Krajském vojenském velitelství v Ostravě. Protože je kolikrát zájem tak velký, jsme ve spolupráci s Krajským úřadem Moravskoslezského kraje a tato školení pořádáme právě na krajském úřadu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kolik škol letos navštívíte?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Máme v plánu zavítat přibližně na 20 základních a středních škol v našem kraji. Současně máme v plánu během května a června realizovat 12 oblastních kol co se týče branně vědomostní soutěže Wolfram.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane kapitáne, já Vám děkuji za rozhovor a vám za pozornost. Mějte se moc hezky, uvidíme se u dalšího tématu.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení, KVV Ostrava, Projekt POKOS vzdělává a připravuje na obranu státu
06. února 2024, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tématem dnešního dílu je POKOS neboli příprava občanů k obraně státu. Do studia přijal pozvání kapitán Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení z Krajského vojenského velitelství Ostrava. Dobrý den, vítejte u nás.

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane kapitáne, vysvětlete pojem POKOS. Co si pod tím lidé můžou nebo mají představit?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: POKOS neboli příprava občanů k obraně státu má charakter vzdělávání a probíhá na základních a středních školách. Jelikož jednotlivé stěžejní témata POKOS jsou obsahem rámcových vzdělávacích programů, z kterých školy čerpají, tvoří své školní vzdělávací programy a následnou látku vyučují ve školách. My jako koordinátor problematiky POKOS v Moravskoslezském kraji, tedy Krajské vojenské velitelství Ostrava, pravidelně pro učitele základních a středních škol realizujeme odborná akreditovaná školení. To je pro nás primární cíl, mít odborně vyškolené pedagogy, kteří budou tu danou látku předávat svým žákům. Abychom celou problematiku udělali atraktivnější, nabízíme školám metodickou pomoc. To znamená, že na školy jezdíme a nabízíme možnost realizace projektových dnů na školách a také pořádáme branně vědomostní soutěže pod názvem Wolfram. A novinkou je, že jezdíme také na letní tábory.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To jsou děti nebo dospívající děti. Co dospělí? Když by se chtěli připojit nebo dozvědět se, jak by se měli připravit k případné obraně státu?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Co se týče dospělých, máme cílenou nebo necílenou přípravu občanů k obraně státu. Je třeba rozlišit, jestli se bavíme o době míru, o stavu ohrožení státu nebo válečném stavu. Za stavu ohrožení státu anebo válečného stavu je již tato povinnost ze zákona. Vztahuje se na všechny občany ČR ve věku 18 až 60 let, tedy na občany, na které se vztahuje branná povinnost. Co se týče doby míru, což máme nyní, mohou se občané připravovat cíleně nebo necíleně. Cíleně to znamená stát se, stejně jako já, dobrovolně vojákem z povolání. Nebo jsou občané, kteří mají svou civilní profesi a chtěli by ji současně kombinovat s vojenskou, což náš systém samozřejmě umožňuje. Mohou se stát příslušníky aktivní zálohy. Občané, kteří pamatují povinnou vojenskou službu nebo kteří by chtěli podstoupit takzvanou náhradní vojenskou službu, mohou absolvovat tzv. dobrovolné vojenské cvičení, které trvá 6 týdnů. Čtvrtá možnost nám umožňuje současná legislativa a je to novinka z minulého roku, tzv. dobrovolné předurčení. Tito občané pouze projdou lékařskou prohlídkou a stanou se vojáky v záloze bez výcviku a my máme přehled o jejím zdravotním stavu a o jejich odbornostech.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když bych se Vás zeptala, jestli je POKOS povinný, stačí to, co jste teď vysvětlil, nebo ještě znova zopakujete některé z těch povinností?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Já jsem víceméně uvedl cílenou přípravu. My máme ještě necílenou přípravu občanů k obraně státu. To znamená, že občané se připravují necíleně. Někdo se chce naučit třeba střílet z pistole, udělá si zbrojní průkaz, nebo se někdo věnuje rádioamatérismu, potápěčství, kynologii, navštěvuje různé kroužky jako je kickbox, judo, to vše se bere jako necílená příprava občanů k obraně státu. Co se týče POKOSU, je povinen v době míru pouze v rámci základního a středoškolského vzdělávání. Pro ostatní občany je na základě dobrovolnosti. Ale ještě jednou opakuji, za stavu ohrožení státu nebo válečném stavu, je již tato povinnost ze zákona.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaký je zájem lidí? Víceméně mít tyto znalosti?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Tyto znalosti samozřejmě evidujeme a máme zájem o vstup do aktivních záloh. Také jsme zaregistrovali zájem o vstup v rámci dobrovolných vojenských cvičení. Ale lidé by měli zájem také o informace právě z toho vojenského prostředí, které souvisí s POKOSEM, kde materiály, které jsou pro školy, si mohou nastudovat také občané a najdou je na stránkách ministerstva obrany v odkaze POKOS.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vraťme se do škol. Jak vypadá den s POKOSEM na školách?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Co se týče našich projektových dnů, přizpůsobujeme je tomu, o jaký typ školy se jedná. Je rozdíl, jestli jdeme na základní školu na první nebo druhý stupeň anebo na střední školu, ale ten základ je stejný. To znamená, že máme pro děti připravenou úvodní prezentaci, kde je seznámíme s úkoly a působností Armády ČR. Rozebereme si krizové situace a krizové stavy. To, že jsme zapojeni do mezinárodních organizací, že jezdíme do zahraničních misí. Dále, jaká je role občana při obraně státu. Máme tady základní pojmy, které vysvětlujeme starším žákům, protože se ptají, co to je mobilizace, jak fungují odvody, co je to branná povinnost. Následně po této úvodní prezentaci máme pro děti připraven malý armádní test, kde si je zkoušíme. Samozřejmě odměnou jsou jim prezentační předměty s vojenskou tématikou. Následně je rozdělíme do několika skupin, kde máme pro ně připravené atraktivní stanoviště, jako je například laserová střelnice, kde si mohou vyzkoušet střelbu z útočné pušky BREN. Dále pro ně máme připravenou chemickou přípravu, kde si děti vyzkouší ty věci, co pamatují někteří jejich rodiče a učitelé. Jak se používá ochranná maska, pláštěnka a další atraktivní stanoviště. Myslím si, že je velmi důležité stanoviště, kde je vojáci seznamují se základy a poskytování první pomoci. Dále si děti mohou vyzkoušet výstroj a vybavení vojáků, jako je těžká přilba, batoh vojáků, vesta a mohou si vyzkoušet také převlek odstřelovače. Pro děti máme také připravené velmi zajímavé stanoviště. To jsou základy přežití, když se ocitnou v krizové situaci. Jak reagovat, jakou mít například nastavenou aplikaci v mobilu a že i polévka jde uvařit v termosce. Předáváme tyto základy přežití. Takže takhle v kostce vypadá projektový den s Armádou ČR na základních a středních školách.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co je pro žáky nejatraktivnější informací? Nebo co si mohou vyzkoušet? Opravdu jste toho vyjmenoval hodně, ale o co je největší zájem mezi dětmi?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Tak zájem nás překvapuje, protože si všichni myslí, že to jsou jenom ty podpůrné části, ty stanoviště. Samozřejmě je to určitě střelecký trenažér, ale žáci se chtějí dozvědět i spoustu informací. Jaké úkoly plní Armáda ČR, jak by to fungovalo za krizových situacích, jak by reagovali, co si sbalit s sebou do evakuační zavazadla apod. Já si myslím, že ten zájem je o veškerou tuto tématiku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaký je zájem ze strany pedagogů? Sám jste řekl, že pro Vás je velmi důležité, aby byli vzděláni i v POKOSE.

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Co se týče pedagogů, my evidujeme zvýšený zájem za poslední dva roky z důvodu bezpečnostní situace v Evropě. Takže co se týče počtu vyškolených pedagogů, ten se blíží celkem počtu 1000 vyškolených učitelů základních a středních škol Moravskoslezského kraje. Je velký zájem o projektové dny, kde evidujeme desítky žádostí ročně a je zájem také o naše branné soutěže. Jenom loni se do naší branné soutěže Wolfram zapojilo 120 základních a středních škol Moravskoslezského kraje.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zmínil jste zájem v souvislosti s válkou na Ukrajině?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Ten se změnil především ze strany pedagogů, protože nám učitelé podávají zpětné vazby. Žáci se jich ptají na základní pojmy, co to je branná povinnost, co to je mobilizace, jak fungují odvody a někteří učitelé jim neuměli odpovědět. Proto využívají možnosti, že podstoupí naše školení a dozví se veškeré informace u nás na Krajském vojenském velitelství v Ostravě. Protože je kolikrát zájem tak velký, jsme ve spolupráci s Krajským úřadem Moravskoslezského kraje a tato školení pořádáme právě na krajském úřadu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kolik škol letos navštívíte?

Martin Ogořalek, Vedoucí starší důstojník Velení KVV Ostrava: Máme v plánu zavítat přibližně na 20 základních a středních škol v našem kraji. Současně máme v plánu během května a června realizovat 12 oblastních kol co se týče branně vědomostní soutěže Wolfram.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane kapitáne, já Vám děkuji za rozhovor a vám za pozornost. Mějte se moc hezky, uvidíme se u dalšího tématu.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-06-02-2024-17-14